24/11/2013

Prijzen Festival 2013

KORTFILMS

Beste sociale kortfilm

Deze film schetst de clash tussen twee werelden met een stijlrijke mise-en-scène en is zowel een intiem portret als een urgente film met een geweten. De prijs voor beste sociale kortfilm gaat naar de Chileense NO HAY PAN van Macarena Monros.

Beste korte animatiefilm

Kubistisch-expressionistische kleidecors en stop-motion animatie.
De kortfilm biedt een satirische kijk op onze alsmaar meer door technologie gedomineerde maatschappij. De beste korte animatiefilm is de Mexicaanse ELECTRO DOMÉSTICO van Erik de Luna.

Eervolle vermeldingen

Een film die zich met haar herkenbare stijl, gestoeld op afstandelijke long takes, elliptische montage en lang uitgesponnen close-ups vastberaden inschrijft in een cinematografische traditie die we de voorbije jaren slow cinema zijn gaan noemen. Een eervolle vermelding voor beste kortfilm gaat naar iRENE van Alexandra Latishev uit Costa Rica.

De regisseur onderscheidt zich door zijn beheerste benadering. Hij dompelt de ontluikende band tussen de twee zielsverwanten onder in atmosferische belichtingsschema’s en warme kleurenpaletten, en puurt zo poëzie en intimiteit uit de meest alledaagse handelingen. Deze speciale vermelding voor beste kortfilm gaat naar DON SABÁS van Juan Zuñiga uit Mexico.

Beste Kortfilm

De regisseur toont in statische long takes, beheerste breedbeeldcomposities en uitgekiende belichtingsschema’s hoe de intrusie van de moderniteit wel afleidt, maar de magen niet vult. Bovendien etaleert hij op die manier niet enkel een duidelijk stijlbewustzijn, maar thematiseert zowel qua vorm als qua inhoud op treffende wijze de frictie tussen foto en film, tussen stilstand en beweging. De prijs voor beste kortfilm gaat naar LOS RETRATOS van Ivan Gaona uit Colombia.

 

DOCUMANTAIRE

Mensenrechtenprijs

Bij de toekenning van deze prijs heeft de jury in hoofdzaak naar de relevantie van de film gekeken inzake het thema mensenrechten. Beide films brengen een weinig bekende situatie aan het licht, en herinneren er ons aan dat de strijd voor mensenrechten nog lang niet gestreden is. Omdat de jury de thema's van beide films even belangrijk acht wordt de prijs aan beide films toegekend. Onafgezien van de intrinsieke kwaliteiten van elke film in de competitie hebben LA REVOLUCIÓN DE LOS ALCATRACES en LECCIONES PARA ZAFIRAH volgens hen de grootste urgentie om getoond en gezien te worden.

Speciale vermeldingen

De documentaire is een zeer filmisch en mooi relaas van een kleine Argentijnse gemeenschap. Ondanks het lokale karakter zijn de prachtige personages enorm herkenbaar, en een plezier om naar te kijken. De eerste speciale vermelding is voor de argentijnse LA GENTE DEL RÍO van Martin Benchimol en Pablo Aparo.

Deze film brengt het thema van migratie en identiteit op een zeer originele wijze. Zowel de inhoud als de aanpak van de film blijven boeien. De tweede speciale vermelding is voor CARTAS PARA ANGOLA van Julio Matos en Coraci Ruiz uit Brazilie.

Hoofdprijs

De film geeft op onnavolgbare wijze de mensonterende realiteit weer waarin Latijns-Amerikaanse migranten op doortocht in Mexico zich bevinden. De film toont ook hoe Mexicaanse burgers zich genoodzaakt voelen om voor de migranten in de bres te springen. Hierdoor is dit document niet enkel een aanklacht, maar ook een ode aan de solidariteit en het menselijk mededogen.

De jury is in deze keuze unaniem tot de conclusie gekomen dat deze film de meest logische winnaar is. De film combineert de striemende aanklacht tegen de onrecht met een heel originele en specifiek gekozen vorm. De duidelijke artistieke keuzes, betrokkenheid en actualiteit van deze film hebben de jury gemakkelijk overtuigd. De prijs voor beste documentaire is voor LECCIONES PARA ZAFIRAH.

 

LANGSPEELFILMS

Beste geluid

In de categorie beste langspeelfilm fictie kent de jury, bestaande uit Tine Embrechts, Daniel Lambo en Stijn Coninx de prijs voor beste geluid toe aan een film die een ruzie tussen een echtpaar op een snelweg laat overstemmen door het voorbijrazen van de auto’s, die de kokende jaloezie van een man onderstreept met een drilboor. Een film waarin de muziek en de geluiden van Caracas af en toe op subtiele wijze de hoofdrol vertolken. Daarom geven we graag deze prijs aan PIEDRA PAPEL O TIJERA.

Beste fotografie, Beste scenario, Beste eerste film

Er is een film die maar liefst drie categoriën in de wacht sleept. De prijs voor beste fotografie gaat naar een film die de surreële en macabere situaties weet te ondersteunen met een consequent kleurenpalet van de kostuums en decors, met inventieve, gedurfde camerastandpunten en met een belichting die verwijst naar de meester in dit genre, Darius Khondji.

De prijs voor het beste scenario gaat naar dezelfde film die op een ingenieuze manier drie verhalen door elkaar weeft en de kijker met verrassende, speelse wendingen op het verkeerde been zet.

Bovendien kan men haast geen genre op de film vastpinnen: het is een surreëel zwarte komedie, maar ook een menselijk drama én een bevreemdende thriller. Dat alles te samen is een huzarenstukje voor een eerste film. De prijs voor beste fotografie, voor beste scenario en beste eerste film gaat daarom naar FECHA DE CADUCIDAD van Kenya Marquez uit Mexico.

Eervolle vermelding

Een eerste eervolle vermelding is voor een film waarin twee families elkaars pad kruisen door toedoen van een simpel kinderspel. De film brengt gekende thema’s als afpersing, ontvoering, moord en drugshandel in een spannend verhaal, met sterke vertolkingen. Pas helemaal op het einde levert de regisseur zijn statement: de corrupte politie is het ware kwaad. De eerste eervolle vermelding gaat naar PIEDRA, PAPEL O TIJERA van Hernan Jabes uit Venezuela.

Nog een eervolle vermelding voor een film met een landschap waarin je jezelf kunt verliezen. Een film die op satirische wijze de vraag stelt wat het betekent als ‘vooruitgang’ plots voor de deur staat. Is wat verandert fundamenteel? Of net niet? En is het mogelijk de verandering de rug toe te keren? De film stelt onze eigen perceptie van wat ‘inheems’ is aan de kaak. Is een indiaan met een TV minder indiaan? De tweede eervolle vermelding gaat naar de Argentijnse TIEMPOS MENOS MODERNOS van Simon Franco.

Vermelden Beste Acteur

De jury wil een speciale eervolle vermelding uitreiken aan een acteerprestatie. De rol is een intieme persoonlijke exploratie van ingehouden emoties. De acteur levert een opmerkelijke en oprechte prestatie, door een vereenzaamde, cynische, norse man neer te zetten. En toch slaagt hij erin om een sterke empathische band met de kijker te creëeren. De speciale eervolle vermelding is voor Diego Peretti uit LA RECONSTRUCCIÓN.

Beste film

De prijs voor de beste film gaat naar een sterk en krachtig drama over de kracht van vertrouwen tussen mensen, vooral wanneer er een barrière van taal, sociale status, achtergrond en cultuur is. Een film die uitnodigt om aandachtig te kijken naar de menselijke tegenstellingen in de tegenstrijdige personages, een film die uitnodigt om te proberen out of the box te denken en het andere te omarmen. Kan men zomaar ongestraft zichzelf opsluiten binnen de grenzen van zijn huis en zijn blik afwenden van het sociale onrecht dat zich buitenskamers afspeelt? De prijs voor de beste film gaat naar LAS COSAS COMO SON van Fernando Lavanderos uit Chili.

Prijzen Festival 2013 - Nieuws - Latino Film Festival

Delen